Temat zombies, eller levande döda om man så vill, är fortfarande mycket hett i såväl spelvärlden som på filmduken och i TV. Och nu även i en mer levande form uppe i Stråssa. På lördag är scenariot som hämtat ur succéserien The Walking Dead och redan nu har ett hundratal bokat plats för att medverka i skräckupplevelsen.
För ett par år sedan köptes det gamla kulsinterverket i Stråssa av paintball- och upplevelseaktören Batalj i Örebro. Företaget arrangerar bland annat stora paintballslag med flera hundra deltagare från hela landet och Skandinavien.
Konceptet bygger mycket på klassiska dataspelssuccéer som Resident Evil, Silent Hill, Doom, Half-Life med flera inom genren skräckaction. I det gigantiska kulsinterverket har man bevarat förfallet för att förstärka intrycket av undergång och misär i likhet med det spelaren möter i de klassiska speltitlarna. Nymålade väggar och vackert kaklade våtutrymmen undanbedes när man skall sätta skräck i deltagarna, resonerar man.
-Det här är en kanonanläggning för oss, det finns stor potential att utveckla hela konceptet och det är lite vad vi gör just nu med vårt nya spel. På lördag kör vi tredje omgången av ”Survive a Zombie Outbreak” som i det närmaste kan liknas vid serien The Walking Dead eller Resident Evil-spelen, säger Gunnar Haneskog som driver företaget Batalj tillsammans med sin bror Erik.
Som titeln ”Survive a Zombie Outbreak” utmanar deltagaren skall man alltså försöka att överleva ett zombieutbrott. I företagets fiktiva dagspress ”The Raccoon City Times” (inspirerat av staden där Resident Evil utspelas) står att läsa:
”Ingen vet varifrån det kom, ett hemskt domedagsvirus som på bara några veckor spritt sig över hela världen. Detta dödliga virus har skapat anarki i alla länder och skördat oräkneliga offer. Inget verkar funka för att stoppa virusets framfart. Viruset smittar via blod eller saliv och är direkt dödligt inom 30 minuter, för alla levande varelser, djur och människor. Direkt efter att döden inträffat, vaknar offret åter till liv i ett zombie/rabiesliknande tillstånd. Endast ett grundläggande behov återstår, att äta.”
Gunnar Haneskog berättar att spelupplevelsen är väldigt intensiv och kräver att man har is i magen och nerver av stål. Med andra ord kan det vara läge att gå på muggen innan det är dags att bege sig ut i skräcken.
-Tanken är ju att skrämmas, det skall vara en utmaning för deltagarna. Och det tar faktiskt uppemot 35-40 minuter att ta sig fram genom samtliga sex banor – om man nu klarar sig, säger Gunnar finurligt.
Precis som i ett spel skall deltagarna inte bara hålla zombies på behörigt avstånd, man får även leta föremål och nya vapen under spelets gång för att öka chanserna att överleva.
-Tidigare hade vi oändligt med ammunition, en detalj vi har ändrat på för att höja intensiteten och spänningen i spelet, säger Gunnar.
Spelets galenpannor och tillika zombies spelas av ett antal statister. Exakt hur många zombies som väntar på spelarna i kulsinterverkets ogästvänliga miljöer, är hemligt. Man garanterar dock att det finns tillräckligt med levande döda för att skrämma livet ur de riktigt levande.