En förhandsglimt av Krydda

Nu återstår bara de sista detaljerna innan Björn Persson och Sandra Gustafsson kan andas ut en liten stund, åtminstone fram till måndagens lunch. Det har varit några intensiva veckor i restaurangen i Lindesberg Arena som renoverats och förändrats, och många är det som under tiden undrat hur det ska komma att bli och se ut. På måndag serveras svaret tillsammans med Kryddas första lunch.

Krydda Restaurang & Bowling drivs numer av paret Björn Persson och Sandra Gustafsson som tog över vid årsskiftet. De senaste veckorna har svetten lackat i lokalen, och det har renoverats och gjorts i ordning efter parets önskemål. På måndag kommer den första lunchen i den nya regin att serveras och det är nu som fjärilarna i magen har vaknat till liv hos ägarna.

– Det har varit spännande att se hur det växer fram, konstaterar Björn på lördagseftermiddagen.

– Vi har bara kört på och då har det inte känts nervöst, men det är nu när man inser att det börjar bli allvar som det blir pirrigt, ler Sandra.

Det är fortfarande full rulle, och över helgen är Björns föräldrar på plats från Blekinge för att ge ett extra handtag. Det är lite småsaker kvar att fixa här och var, men på det stora hela har en fantastisk restaurangmiljö infunnit sig.
– Det är nu det börjar bli en restaurang igen. Delikatesshyllan är på plats, liksom vin, öl och sprit och har kommit upp. Innan har det varit en byggarbetsplats, och det var framförallt igår som det blev en stor förändring. Nu är det på riktigt, säger Björn och Sandra tillägger:

– Det är häftigt! Det ska bli spännande att se vad de säger på måndag.

Och visst har nyfikenheten varit stor, det är många som undrat vad man har för sig inne i restauranglokalen. Dock har man sett till att tejpa för alla fönster, från golv till tak, men visst har det funnit en och annan som försökt kika in.
– Det är kul att de tycker att det är spännande, jätteroligt, skrattar Sandra.

Björn känner att han börjar landa nu och kan i mer eller mindre lugn och ro kliva in i köket och göra det han ska. Och när gästerna kliver in i Krydda har de mycket trevligt att förvänta.
– För det första vill vi ha god kvalité och service, säger Sandra.

– Jag använder riktigt smör, riktig grädde och gör jag wallenbergare så är det riktig kalvfärs. Vi kommer också försöka att ha mycket närproducerat, berättar Björn.

Paret vill att restaurangen ska passa alla och allas smaklökar, stora som små, särskilt med tanke på alla åldrar som rör sig i arenan. Utökade öppettider och fortsatta räkfrossor är också något man har tänkt, men Björn och Sandra vill sätta sin prägel på det de gör. Planen är också att vid bröllop kunna ordna bröllopsmiddag, och så också ta användning av Sandras floristkunskaper, och därtill fixa brudbuketter och andra dekorationer, och därmed kunna erbjuda brudpar hela paketet.
– Här finns det möjligheter och hur mycket som helst som man kan utveckla. Vi har grunden och sedan bygger vi på. Det är viktigt att det känns som vi, säger Björn.

Publicerad 23 januari 2016 klockan 16:15

Ida Lindkvist , 0581-61 71 71 , info@lindenytt.com

Tack för ert stöd!
LindeNytt vill passa på och tacka alla er som genom swishgåvor har stöttat och hjälpt oss att bedriva vår verksamhet.
Era gåvor gör skillnad. Vill du också stötta LindeNytt?
Swishnr: 123-053 19 05


Kommentarer Kommentarsektionen ansvarar inte redaktionen eller utgivaren för. Du är själv juridiskt ansvarig för den text du väljer att publicera här.

Grafik: Svenskt Näringsliv

Årets Näringslivsranking: Lindesberg på plats 285 av 290

Under torsdagen presenterade Svenskt Näringsliv årets ranking av företagsklimatet i landets 290 kommuner. Grannkommunerna Ljusnarsberg och Hällefors klättrar vardera 7 platser, medan Nora tappar 14. Lindesberg ökar tre, och ligger nu på plats 285 av 290.

28 maj 2026 klockan 14:15 av Camilla Lagerman Visa hela artikeln

Annons



Karzan Kader med en äkta och en falsk sedel. Ser du vilken som är äkta? Foto: Camilla Lagerman

Restaurangägare varnar för falska sedlar i omlopp

Två företag i Lindesberg har under de senaste dagarna fått in falska 500-kronorssedlar, något man upptäckt först när man räknat kassan för dagen. Nu vill restaurangägaren Karzan Kader varna andra företagare i närområdet att vara vaksamma på sedlar.
– Jag vill varna alla företagare, vi måste varna varandra och vara vaksamma, säger han till LindeNytt.

26 maj 2026 klockan 16:22 av Camilla Lagerman Visa hela artikeln

Wajih hyllar bortgångne vännen Greger – samlar in pengar i hans namn

När Greger Nilsson avled i mars, var det många som deltog i sorgen efter hans ...

Artikel innehåller bildspel Emma ger ömma leder och muskler lindring

Hos Emma Karlsson på Kotten & Co kan stela och ömma vovvar få en stunds välbehövlig massage. Oavsett om hunden har...

Sista sommaren med S:t Mary

Det började med ett sommarcafé, men växte till ett företag som i dryga tio år huserat på Kungsgatan i Lindesberg. Den sista ...

Stefan och Maria Larsson, Rose-marie, Fredrik Hedin och Bodil Evertsson från Titt-In. Foto: Jennie Einarsson

Artikel innehåller bildspel Bildextra: JA-Galan 2026

Röda mattan rullades ut hos Hyrmaskiner i Lindesberg. Se när sällskapen strömmade in till första upplagan av Jäklar anamma-galan.

14 maj 2026 klockan 15:21 av Jennie Einarsson Visa hela artikeln

Prisregn föll över företagare från Lindesberg. Foto: Simon Tullstedt, Lindesbergs kommun.

Artikel innehåller bildspel Premiärsuccé för Jäklar anamma-galan i Lindesberg

Det bjöds på glitter, glamour och härlig stämning när Lindesbergs kommun arrangerade premiären av sin alldeles egna näringslivsgala – Jäklar anamma-galan. Under kvällen hyllades det lokala näringslivet och flera priser delades ut till företagare som utmärkt sig lite extra inom olika kategorier.

14 maj 2026 klockan 13:12 av Jennie Einarsson Visa hela artikeln

Artikel innehåller bildspel Högtryck på maskinmässa när regnet slog till
Samtidigt som förberedelserna pågår för fullt inför kvällens stora gala i Hyrmaskiners lokaler, arrangerar man även den årligt återkommande ...
13 maj 2026 av Camilla Lagerman
Visa hela artikeln

Artikel innehåller bildspel Bildextra: Krogarnas vårfester drog storpublik
Under lördagskvällen arrangerade både Brasserie All In och Main Event i Lindesberg sina stora fester i samband med årets Vårmönstring. På Main ...
11 maj 2026 av Camilla Lagerman
Visa hela artikeln

Lindebandet återförenas för spelning under Vårmönstringen
Det är 20 år sedan lindebandet Rock N Roll Experience spelade på Vårmönstringen sist, och minst 15 år sedan de överhuvudtaget repade ihop. Men ...
7 maj 2026 av Camilla Lagerman
Visa hela artikeln

Foto: Timmy Lundegård

Krog kan bli av med tillståndet – nu skärper man rutinerna inför helgens stora fest

Brasseri All In i Lindesberg fick sitt serveringstillstånd för alkohol indraget av kommunen i slutet av april. Efter att krogen överklagat beslutet har Förvaltningsrätten tillfälligt stoppat verkställandet och därmed återinfört tillståndet i väntan på besked. Nu hoppas krogägaren kunna rädda sommarsäsongen – samtidigt som man skärper säkerheten inför helgens Vårfest, där bland annat det norska dragplåstret Kuselofte är kvällens huvudakt.
– Vi vill visa att vi tar det här seriöst, så det kommer bli hårdare både vid dörren och vid serveringen. Det ska vara tryggt för både gäster och personal, så nu skärper vi rutinerna, säger krogens ägare, Oliver Lindberg.

7 maj 2026 klockan 14:18 av Jennie Einarsson Visa hela artikeln

Adam och Angelica. Foto: privat. Brunnstorps gård. Arkivbild, LindeNytt. Foto: Ida Lindkvist

De tar över bär- och grönsaksodlingen: ”Förälskade direkt”

I veckan blev det klart att Brunnstorps gård i Ingelshyttan får en ny ägare. Gården, som är känd för självplock av hallon och försäljning av grönsaker, kommer att drivas vidare av Angelica Rosado från Stockholm. Med många nya idéer hoppas hon kunna utveckla verksamheten ytterligare.
– Vi blev verkligen förälskade i gården och fick en härlig känsla för området och samhället. Vi är så peppade och glada, säger Angelica, som nu lämnar storstadslivet tillsammans med sin sambo för ett nytt liv i Storå.

23 april 2026 klockan 10:25 av Jennie Einarsson Visa hela artikeln

Nytt avtal underlättar för kommuninvånare med skadade bilar

För ungefär 2,5 år sedan tog en driven trio över spakarna på Lindesbergs Bilskadecenter, då ...

VA-arbete på industrirakan – Stafettgatan stängs delvis av

Med start i morgon, torsdag 23 april, inleds ett omfattande arbete med vatten- och ...

Ungdomarna som använder sina A-traktorer till nytta

15-årige William Klockars och 17-årige Philip Lundqvist, båda från Lindesberg, har redan börjat testa ...

Daniel Flodström, Simon Svensson och Elis Hallström vill underlätta sorteringen vid återvinninscentraler. Foto: ReScan

UF-företag testar scanner för smartare avfallssortering

Tycker du att det är svårt att veta var du ska slänga ditt avfall när du besöker en återvinningscentral? Det är något som ungdomarna från ReScan UF vill råda bot på. Under torsdagen presenterade Daniel Flodström, Simon Svensson och Elis Hallström deras prisade innovation för besökare vid Södra Måle återvinningscentral. Med hjälp av en handscanner ser man direkt var avfallet ska slängas – snabbt och rätt.
– Majoriteten av skräpet hamnar rätt, så vi är väldigt nöjda med resultatet, säger Daniel Flodström, vd för ReScan UF.

10 april 2026 klockan 07:56 av Jennie Einarsson Visa hela artikeln

Artikel innehåller bildspel Lindeskolans unga företagare prisades vid årets pitchtävling

Under onsdagen avgjordes årets pitchtävling för UF-företag på Lindeskolan i Lindesberg. ...

Artikel innehåller bildspel Mejk firar ett år med sin livsmedelsavdelning: ”Gått jättefort”

Ett år har gått sedan Mejk slog upp portarna till sin egen livsmedelsavdelning, ...

Artikel innehåller bildspel Här inviger Linde Energi sin del av industriutställningen

Strax efter måndagslunchen så höll Linde Energi en invigning av sin nya del av Bergsparkens ...

Han tar över Frövi hotell: ”Ett fantastiskt vackert hus”

Nu står det klart att Frövi hotell får en ny ägare från och med den 1 april. Han heter ...

Ellen tog över VD-posten efter pappa Stefan

En kall vinter har inneburit högsäsong och bråda dagar på Storå Rör. Trasiga värmepumpar kräver snabba ...

LindeDagen firar 10 år: ”Lite som Almedalen”

Onsdagen den 20 maj går årets upplaga av LindeDagen av stapeln, för tionde gången i ordningen. Ett ...

Niclas Bryngelson och Johanna Reidarsdotter står bakom Lindesbergs nya Solotek. Foto: Camilla Lagerman

Artikel innehåller bildspel Nu öppnar Lindesbergs nya Solotek: ”En stunds vardagslyx”

På måndag, 2 mars, öppnar Soloteket Powered by NBC på Kristinavägen i Lindesberg. Men redan imorgon, lördag, smygöppnar man verksamheten med ett öppet hus, där man kan få hjälp med solschema och testa att sola gratis.
– Man ska känna att det är en stunds vardagslyx, att man unnar sig lite egentid, för det är vi så dåliga på i dagens samhälle, säger Johanna Reidarsdotter.

27 februari 2026 klockan 17:33 av Camilla Lagerman Visa hela artikeln

Öppet för ansökan till årets Drömjobb
Nu öppnar ansökan till ”Drömjobbet” för femtonde året i rad. Sparbanken Bergslagen söker dig som är mellan 17 och 22 år och har en halvfä...
24 februari 2026 av Jennie Einarsson
Visa hela artikeln

StreetWeek gör comeback i Lindesberg – redan i sommar
I juli 2022 kördes StreetWeek senast i Lindesberg, ett evenemang som då lockade över 5000 besökare till Linde Raceway för att njuta av vrålande ...
20 februari 2026 av Camilla Lagerman
Visa hela artikeln

Linde Energi och Örebro Universitet sätter fokus på unga innovatörer
För fjärde året i rad hölls finalen av Innovation Day på Lindeskolan. Bland de åtta grupperna fanns det lika många unika innovationer som var v...
13 februari 2026 av Timmy Lundegård
Visa hela artikeln

Tidigare artiklar från Lindenytt
2026-02-12

2026-02-11

2026-02-10

2026-02-10

2026-02-06

2026-02-03

2026-02-03

2026-01-29

2026-01-27

2026-01-21

2026-01-21

2025-12-31

2025-12-30

2025-12-22

2026-06-11 08:32