För femte året i rad delar Grillköket i Lindesberg ut gratis julmat till ortsbor som av olika anledningar är i behov av ett mål mat och lite extra uppmuntran under den kommande högtiden.
– Meningen med jultallrik är att de ska ha julmat på bordet under julafton, säger Walat Dino.
Idén till det generösa initiativet startade under pandemin, då framförallt många äldre tvingades stanna hemma för att de löpte stor risk att insjukna i covid-19. Walat Dino och hans personal på Grillköket i Lindesberg donerade då 250 portioner mat, till kommuninvånare i behov.
Sedan dess har man varje år fortsatt dela ut mat till behövande, och detta år är inget undantag. Förra året delade man ut inte mindre än 137 jultallrikar, då behovet var stort.
– Det var många familjer med små barn som kom. Meningen med jultallrik är att de ska ha julmat på bordet under julafton. Så länge jag bor här och har kvar Grillköket kommer jag fortsätta med det här, säger Walat.
Under den 22 och 23 december ges möjligheten att hämta en gratis jultallrik hos Walat och hans personal, det enda man behöver göra att lägga sin beställning.
– Man har kämpat så mycket, men man blir så glad över resultatet. Det är tack vare alla som bor här i Lindesberg, att de litar på oss och fortsätter komma hit. Ibland känns det som att halva stan är här, säger Walat med ett leende.
För att beställa sin jultallrik hör man av sig till Grillköket på telefonnummer: 0581-100 74, restaurangens Facebook, eller mail: grillkoket.lindesberg@gmail.com. Avhämtning sker enligt överenskommelse den 22 eller 23 december.
Under torsdagen presenterade Svenskt Näringsliv årets ranking av företagsklimatet i landets 290 kommuner. Grannkommunerna Ljusnarsberg och Hällefors klättrar vardera 7 platser, medan Nora tappar 14. Lindesberg ökar tre, och ligger nu på plats 285 av 290.
Två företag i Lindesberg har under de senaste dagarna fått in falska 500-kronorssedlar, något man upptäckt först när man räknat kassan för dagen. Nu vill restaurangägaren Karzan Kader varna andra företagare i närområdet att vara vaksamma på sedlar.
– Jag vill varna alla företagare, vi måste varna varandra och vara vaksamma, säger han till LindeNytt.
Röda mattan rullades ut hos Hyrmaskiner i Lindesberg. Se när sällskapen strömmade in till första upplagan av Jäklar anamma-galan.
Det bjöds på glitter, glamour och härlig stämning när Lindesbergs kommun arrangerade premiären av sin alldeles egna näringslivsgala – Jäklar anamma-galan. Under kvällen hyllades det lokala näringslivet och flera priser delades ut till företagare som utmärkt sig lite extra inom olika kategorier.
Brasseri All In i Lindesberg fick sitt serveringstillstånd för alkohol indraget av kommunen i slutet av april. Efter att krogen överklagat beslutet har Förvaltningsrätten tillfälligt stoppat verkställandet och därmed återinfört tillståndet i väntan på besked. Nu hoppas krogägaren kunna rädda sommarsäsongen – samtidigt som man skärper säkerheten inför helgens Vårfest, där bland annat det norska dragplåstret Kuselofte är kvällens huvudakt.
– Vi vill visa att vi tar det här seriöst, så det kommer bli hårdare både vid dörren och vid serveringen. Det ska vara tryggt för både gäster och personal, så nu skärper vi rutinerna, säger krogens ägare, Oliver Lindberg.
I veckan blev det klart att Brunnstorps gård i Ingelshyttan får en ny ägare. Gården, som är känd för självplock av hallon och försäljning av grönsaker, kommer att drivas vidare av Angelica Rosado från Stockholm. Med många nya idéer hoppas hon kunna utveckla verksamheten ytterligare.
– Vi blev verkligen förälskade i gården och fick en härlig känsla för området och samhället. Vi är så peppade och glada, säger Angelica, som nu lämnar storstadslivet tillsammans med sin sambo för ett nytt liv i Storå.
Tycker du att det är svårt att veta var du ska slänga ditt avfall när du besöker en återvinningscentral? Det är något som ungdomarna från ReScan UF vill råda bot på. Under torsdagen presenterade Daniel Flodström, Simon Svensson och Elis Hallström deras prisade innovation för besökare vid Södra Måle återvinningscentral. Med hjälp av en handscanner ser man direkt var avfallet ska slängas – snabbt och rätt.
– Majoriteten av skräpet hamnar rätt, så vi är väldigt nöjda med resultatet, säger Daniel Flodström, vd för ReScan UF.
På måndag, 2 mars, öppnar Soloteket Powered by NBC på Kristinavägen i Lindesberg. Men redan imorgon, lördag, smygöppnar man verksamheten med ett öppet hus, där man kan få hjälp med solschema och testa att sola gratis.
– Man ska känna att det är en stunds vardagslyx, att man unnar sig lite egentid, för det är vi så dåliga på i dagens samhälle, säger Johanna Reidarsdotter.