Hotellet, med sin enorma förlaga i bakgrunden. Foto: Camilla Lagerman
Lindesbergs nya hotell för pollinerare invigt: ”Ett mästerverk”
I höstas kontaktade Linde energi arbetsmarknadsenhetens snickeri i Lindesberg, för att lägga en beställning på ett nytt insektshotell med en specifik utformning, något som inspirerats av den tävling som kommunen tidigare haft. Under måndagen, på Världsmiljödagen, avtäcktes det nya hotellet, föreställande Linde energis enorma silo, som fått sin plats hos just det kommunala energibolaget.
– Det är ett mästerverk som ni har byggt! säger tillträdande vd Joakim Johansson.
Insektshotellet, som är byggd skalenligt efter sin förlaga, har nu öppnat sin hotellverksamhet för olika typer av gäster, som till exempel bin, humlor och fjärilar. För optimal trivsel är det sprillans nya pensionatet utrustat med kottar, hyvelspån och grenar för att göra en så behaglig miljö som möjligt. Dessutom är omgivningen mycket gynnsam för de inflyttande gästerna, då Linde energi skapat en ängsmiljö för att främja den biologiska mångfalden.
Ylva Gjetrang, EHS-ansvarig hos Linde energi. Foto: Camilla Lagerman
– Vi hade sedan innan päron- och äppelträd som har avlöst varandra i blomning under våren, men för övrigt var det en ganska tråkig gräsyta som inte gav så mycket att önska för pollinatörer. Därför förstärkte vi den här ytan med insektshotellet, för att gynna biologisk mångfald, våra vilda pollinatörer spelar en viktig roll men de är lite hotade tyvärr, förklarar Ylva Gjetrang, EHS-ansvarig hos Linde energi.
Bolagets vice styrelseordförande, Greger Nilsson, förklarade det nya insektshotellet invigt med en varm applåd innan alla nyfikna fick gå fram och titta närmare på bygget. Allra mest nyfikna var barnen från förskolan Kungsfågeln, som bjudits in för att inspireras och se hur ett företag kan arbeta med biologisk mångfald och hållbara lösningar. Det dröjer inte länge innan den första gästen dyker upp, till barnens stora förtjusning.
Foto: Camilla Lagerman
– Kolla! Den vill bo där! utbrister ett av barnen glatt.
Självklart var även teamet som byggt det nya insektshotellet på plats, för att berätta lite om arbetet med skapelsen, men också om vilka utmaningar man stött på.
– Silon består av en yttre cylinder och en inre, sedan har de byggt lådor som satts in där vi skapat själva miljön för insekterna. Den är gjord helt i trä, förutom staketet som är i metall. Utmaningen var att göra den så lik silon som det bara går att göra i trä, det var viktigt och tar tid, förklarar Kari Labermo, arbetsledare, Arbetsmarknadsenheten Lindesbergs kommun.
Tack för ert stöd!
LindeNytt vill passa på och tacka alla er som genom swishgåvor har stöttat och hjälpt oss att bedriva vår verksamhet.
Era gåvor gör skillnad. Vill du också stötta LindeNytt?
Swishnr: 123-053 19 05
KommentarerKommentarsektionen ansvarar inte redaktionen eller utgivaren för.
Du är själv juridiskt ansvarig för den text du väljer att publicera här.
Under torsdagen presenterade Svenskt Näringsliv årets ranking av företagsklimatet i landets 290 kommuner. Grannkommunerna Ljusnarsberg och Hällefors klättrar vardera 7 platser, medan Nora tappar 14. Lindesberg ökar tre, och ligger nu på plats 285 av 290.
Två företag i Lindesberg har under de senaste dagarna fått in falska 500-kronorssedlar, något man upptäckt först när man räknat kassan för dagen. Nu vill restaurangägaren Karzan Kader varna andra företagare i närområdet att vara vaksamma på sedlar.
– Jag vill varna alla företagare, vi måste varna varandra och vara vaksamma, säger han till LindeNytt.
Det bjöds på glitter, glamour och härlig stämning när Lindesbergs kommun arrangerade premiären av sin alldeles egna näringslivsgala – Jäklar anamma-galan. Under kvällen hyllades det lokala näringslivet och flera priser delades ut till företagare som utmärkt sig lite extra inom olika kategorier.
Högtryck på maskinmässa när regnet slog till
Samtidigt som förberedelserna pågår för fullt inför kvällens stora gala i Hyrmaskiners lokaler, arrangerar man även den årligt återkommande ...
Bildextra: Krogarnas vårfester drog storpublik
Under lördagskvällen arrangerade både Brasserie All In och Main Event i Lindesberg sina stora fester i samband med årets Vårmönstring. På Main ...
Brasseri All In i Lindesberg fick sitt serveringstillstånd för alkohol indraget av kommunen i slutet av april. Efter att krogen överklagat beslutet har Förvaltningsrätten tillfälligt stoppat verkställandet och därmed återinfört tillståndet i väntan på besked. Nu hoppas krogägaren kunna rädda sommarsäsongen – samtidigt som man skärper säkerheten inför helgens Vårfest, där bland annat det norska dragplåstret Kuselofte är kvällens huvudakt.
– Vi vill visa att vi tar det här seriöst, så det kommer bli hårdare både vid dörren och vid serveringen. Det ska vara tryggt för både gäster och personal, så nu skärper vi rutinerna, säger krogens ägare, Oliver Lindberg.
I veckan blev det klart att Brunnstorps gård i Ingelshyttan får en ny ägare. Gården, som är känd för självplock av hallon och försäljning av grönsaker, kommer att drivas vidare av Angelica Rosado från Stockholm. Med många nya idéer hoppas hon kunna utveckla verksamheten ytterligare.
– Vi blev verkligen förälskade i gården och fick en härlig känsla för området och samhället. Vi är så peppade och glada, säger Angelica, som nu lämnar storstadslivet tillsammans med sin sambo för ett nytt liv i Storå.
Tycker du att det är svårt att veta var du ska slänga ditt avfall när du besöker en återvinningscentral? Det är något som ungdomarna från ReScan UF vill råda bot på. Under torsdagen presenterade Daniel Flodström, Simon Svensson och Elis Hallström deras prisade innovation för besökare vid Södra Måle återvinningscentral. Med hjälp av en handscanner ser man direkt var avfallet ska slängas – snabbt och rätt.
– Majoriteten av skräpet hamnar rätt, så vi är väldigt nöjda med resultatet, säger Daniel Flodström, vd för ReScan UF.
På måndag, 2 mars, öppnar Soloteket Powered by NBC på Kristinavägen i Lindesberg. Men redan imorgon, lördag, smygöppnar man verksamheten med ett öppet hus, där man kan få hjälp med solschema och testa att sola gratis.
– Man ska känna att det är en stunds vardagslyx, att man unnar sig lite egentid, för det är vi så dåliga på i dagens samhälle, säger Johanna Reidarsdotter.
Öppet för ansökan till årets Drömjobb
Nu öppnar ansökan till ”Drömjobbet” för femtonde året i rad. Sparbanken Bergslagen söker dig som är mellan 17 och 22 år och har en halvfä...