Till tisdagens sena föreställning av Strålande Jul i Lindesberg arena finns nu en mycket speciell plats till förfogande. På första parkett, raden allra längst fram, kan man få chansen att sitta tillsammans med kommuntoppar från hela länet. Kommunen ber nu allmänheten om hjälp att nominera en lokal eldsjäl som blir hedersgäst under konserten.
– Det är den bästa platsen i hela arenan, och man kanske kommer med i tv också, säger kommundirektör Henrik Arenvang.
Plats nummer 18 på rad 1 under den sena föreställningen med start 19:30 på tisdag vigs åt en speciell gäst. Vem det blir avgör allmänheten, som nu får möjligheten att nominera en lokal eldsjäl som genom sitt engagemang bidragit positivt till Vision 2040, ”Med ett jäklar anamma skapar vi det storslagna i de lilla”.
– Nu söker vi den person som ni i allmänheten tycker förtjänar särskild uppmärksamhet genom sitt lokala engagemang, en person som har bidragit positivt till just vår Vision 2040, säger Henrik Arenvang.
Till tisdagens båda föreställningar har kommunen bjudit in ett antal gäster, som kommer att sitta på den främre raden. Bland dessa är kommuntoppar från 10 av länets 12 kommuner, representanter från regionen, Örebro universitet, polisen samt Rotary.
Nu har alltså allmänheten avgörandet när det kommer till den allra sista platsen, hedersgästen, som får ansluta till hedersparketten.
Nominerar gör man genom att skicka ett mail till kommun@lindesberg.se där man med en kort motivering, cirka 5-10 meningar, beskriver personen med ett jäklar anamma som skapat det storslagna i det lilla.
Bifoga namn samt kontaktuppgifter till den nominerade, samt till dig själv. Senast den 22 november måste nomineringen skickas in. Vinnaren kontaktas under måndagen, då en jury bestående av kommunledningen korat denne.
Under torsdagen presenterade Svenskt Näringsliv årets ranking av företagsklimatet i landets 290 kommuner. Grannkommunerna Ljusnarsberg och Hällefors klättrar vardera 7 platser, medan Nora tappar 14. Lindesberg ökar tre, och ligger nu på plats 285 av 290.
Två företag i Lindesberg har under de senaste dagarna fått in falska 500-kronorssedlar, något man upptäckt först när man räknat kassan för dagen. Nu vill restaurangägaren Karzan Kader varna andra företagare i närområdet att vara vaksamma på sedlar.
– Jag vill varna alla företagare, vi måste varna varandra och vara vaksamma, säger han till LindeNytt.
Röda mattan rullades ut hos Hyrmaskiner i Lindesberg. Se när sällskapen strömmade in till första upplagan av Jäklar anamma-galan.
Det bjöds på glitter, glamour och härlig stämning när Lindesbergs kommun arrangerade premiären av sin alldeles egna näringslivsgala – Jäklar anamma-galan. Under kvällen hyllades det lokala näringslivet och flera priser delades ut till företagare som utmärkt sig lite extra inom olika kategorier.
Brasseri All In i Lindesberg fick sitt serveringstillstånd för alkohol indraget av kommunen i slutet av april. Efter att krogen överklagat beslutet har Förvaltningsrätten tillfälligt stoppat verkställandet och därmed återinfört tillståndet i väntan på besked. Nu hoppas krogägaren kunna rädda sommarsäsongen – samtidigt som man skärper säkerheten inför helgens Vårfest, där bland annat det norska dragplåstret Kuselofte är kvällens huvudakt.
– Vi vill visa att vi tar det här seriöst, så det kommer bli hårdare både vid dörren och vid serveringen. Det ska vara tryggt för både gäster och personal, så nu skärper vi rutinerna, säger krogens ägare, Oliver Lindberg.
I veckan blev det klart att Brunnstorps gård i Ingelshyttan får en ny ägare. Gården, som är känd för självplock av hallon och försäljning av grönsaker, kommer att drivas vidare av Angelica Rosado från Stockholm. Med många nya idéer hoppas hon kunna utveckla verksamheten ytterligare.
– Vi blev verkligen förälskade i gården och fick en härlig känsla för området och samhället. Vi är så peppade och glada, säger Angelica, som nu lämnar storstadslivet tillsammans med sin sambo för ett nytt liv i Storå.
Tycker du att det är svårt att veta var du ska slänga ditt avfall när du besöker en återvinningscentral? Det är något som ungdomarna från ReScan UF vill råda bot på. Under torsdagen presenterade Daniel Flodström, Simon Svensson och Elis Hallström deras prisade innovation för besökare vid Södra Måle återvinningscentral. Med hjälp av en handscanner ser man direkt var avfallet ska slängas – snabbt och rätt.
– Majoriteten av skräpet hamnar rätt, så vi är väldigt nöjda med resultatet, säger Daniel Flodström, vd för ReScan UF.
På måndag, 2 mars, öppnar Soloteket Powered by NBC på Kristinavägen i Lindesberg. Men redan imorgon, lördag, smygöppnar man verksamheten med ett öppet hus, där man kan få hjälp med solschema och testa att sola gratis.
– Man ska känna att det är en stunds vardagslyx, att man unnar sig lite egentid, för det är vi så dåliga på i dagens samhälle, säger Johanna Reidarsdotter.