Nya avgiftshöjningar väntar – så mycket höjer Linde energi elnätsavgifterna
Linde energi kommer att höja elnätsavgifterna från och med den 1 januari 2026. Höjningen hänger samman med investeringar och ökade kostnader för att förnya och förstärka elnätet, uppger Peter Ström som är affärsområdeschef på det kommunägda elbolaget.
– Det handlar bland annat om att finansiera de investeringar vi behöver göra för att möta framtida krav inom energiomställningen, säger Peter Ström, Linde energi.
Flera elbolag har nyligen aviserat höjda elnätsavgifter på grund av ett stort investeringsbehov i elnäten. Nyligen meddelade Vattenfall en höjning med 14 procent, och kort därefter gick Eon ut med att de planerar en höjning på omkring 5 procent. Nu står det klart att även Linde Energis kunder får räkna med högre elnätsavgifter från årsskiftet. Beroende på typ av abonnemang ligger höjningen i snitt på 4–6 procent.
Peter Ström. Foto: Linde energi
– Det är för att finansiera de investeringar vi behöver göra för att förstärka och förnya elnätet och därmed möta framtida krav inom energiomställningen. Vårt elnät börjar helt enkelt bli gammalt så det handlar om att byta ut ledningar, nätstationer, mottagningsstationer och andra komponenter. Dessutom har priserna på elnätsmaterial ökat markant de senaste tre åren, vilket gör att kostnaden för att bygga elnät har stigit kraftigt, förklarar Peter Ström.
Hur prisutvecklingen kommer att se ut efter 2026 är inte klart. Däremot kommer en ny tariff för villaägare med säkringar på 16–25 ampere att införas under hösten 2026.
– Vi kommer att införa effekttariffer för de kunder med lägre säkringar som i dag inte har det, vilket bland annat gäller villaägare. Att vi inför detta senast 1 januari 2027 är ett krav från Energimarknadsinspektionen. Den nya tariffen håller vi på att ta fram tillsammans med en konsult för att den ska bli så kostnadsriktig som möjligt utifrån hur vårt elnät är belastat. Vi kommer att gå ut med mer information om detta längre fram, avslutar Peter Ström.
Under torsdagen presenterade Svenskt Näringsliv årets ranking av företagsklimatet i landets 290 kommuner. Grannkommunerna Ljusnarsberg och Hällefors klättrar vardera 7 platser, medan Nora tappar 14. Lindesberg ökar tre, och ligger nu på plats 285 av 290.
Två företag i Lindesberg har under de senaste dagarna fått in falska 500-kronorssedlar, något man upptäckt först när man räknat kassan för dagen. Nu vill restaurangägaren Karzan Kader varna andra företagare i närområdet att vara vaksamma på sedlar.
– Jag vill varna alla företagare, vi måste varna varandra och vara vaksamma, säger han till LindeNytt.
Det bjöds på glitter, glamour och härlig stämning när Lindesbergs kommun arrangerade premiären av sin alldeles egna näringslivsgala – Jäklar anamma-galan. Under kvällen hyllades det lokala näringslivet och flera priser delades ut till företagare som utmärkt sig lite extra inom olika kategorier.
Högtryck på maskinmässa när regnet slog till
Samtidigt som förberedelserna pågår för fullt inför kvällens stora gala i Hyrmaskiners lokaler, arrangerar man även den årligt återkommande ...
Bildextra: Krogarnas vårfester drog storpublik
Under lördagskvällen arrangerade både Brasserie All In och Main Event i Lindesberg sina stora fester i samband med årets Vårmönstring. På Main ...
Brasseri All In i Lindesberg fick sitt serveringstillstånd för alkohol indraget av kommunen i slutet av april. Efter att krogen överklagat beslutet har Förvaltningsrätten tillfälligt stoppat verkställandet och därmed återinfört tillståndet i väntan på besked. Nu hoppas krogägaren kunna rädda sommarsäsongen – samtidigt som man skärper säkerheten inför helgens Vårfest, där bland annat det norska dragplåstret Kuselofte är kvällens huvudakt.
– Vi vill visa att vi tar det här seriöst, så det kommer bli hårdare både vid dörren och vid serveringen. Det ska vara tryggt för både gäster och personal, så nu skärper vi rutinerna, säger krogens ägare, Oliver Lindberg.
I veckan blev det klart att Brunnstorps gård i Ingelshyttan får en ny ägare. Gården, som är känd för självplock av hallon och försäljning av grönsaker, kommer att drivas vidare av Angelica Rosado från Stockholm. Med många nya idéer hoppas hon kunna utveckla verksamheten ytterligare.
– Vi blev verkligen förälskade i gården och fick en härlig känsla för området och samhället. Vi är så peppade och glada, säger Angelica, som nu lämnar storstadslivet tillsammans med sin sambo för ett nytt liv i Storå.
Tycker du att det är svårt att veta var du ska slänga ditt avfall när du besöker en återvinningscentral? Det är något som ungdomarna från ReScan UF vill råda bot på. Under torsdagen presenterade Daniel Flodström, Simon Svensson och Elis Hallström deras prisade innovation för besökare vid Södra Måle återvinningscentral. Med hjälp av en handscanner ser man direkt var avfallet ska slängas – snabbt och rätt.
– Majoriteten av skräpet hamnar rätt, så vi är väldigt nöjda med resultatet, säger Daniel Flodström, vd för ReScan UF.
På måndag, 2 mars, öppnar Soloteket Powered by NBC på Kristinavägen i Lindesberg. Men redan imorgon, lördag, smygöppnar man verksamheten med ett öppet hus, där man kan få hjälp med solschema och testa att sola gratis.
– Man ska känna att det är en stunds vardagslyx, att man unnar sig lite egentid, för det är vi så dåliga på i dagens samhälle, säger Johanna Reidarsdotter.
Öppet för ansökan till årets Drömjobb
Nu öppnar ansökan till ”Drömjobbet” för femtonde året i rad. Sparbanken Bergslagen söker dig som är mellan 17 och 22 år och har en halvfä...