– Om alla bara handlar på Marieberg eller i nätbutiker, så är det ju inte bara de lokala handlarna som förlorar på det, även alla andra som bor här förlorar på att skattekronorna hamnar någon annanstans, säger Kerstin Birath som tillsammans med två andra butiksägare nu bjuder in allmänheten till Gusselby för en presentation av respektive butik.
Kerstin Birath, Maud Eriksson och Rosmarie Haapala är företagarna bakom Gusselbybutikerna Kerstins Gårdsbutik, Hem-ligt och Vintage by Magic. Under den kommande helgen går trion samman och samlar butikernas utbud under ett och samma tak – i hembygdsföreningens lokal i Gusselhyttan.
– Vi tycker det är roligt att se till att det händer lite grejer, även här ute på landsbygden, att hålla liv i byn, säger Kerstin Birath.
Men satsningen har också ett viktigare syfte. Kerstin berättar att man vill försöka understryka vikten av att stötta de butiker som finns på hemmaplan. Det finns de som inte ens ger butikerna en chans, utan omedelbart åker till t.ex. Örebro för att handla.
– I alla år som jag drivit företag, har jag varit väldigt tydlig med vad jag tycker. Det är att vi måste värna om våra butiker som finns kvar och värna om vår hembygd. Om alla bara handlar på Marieberg eller i nätbutiker, så är det ju inte bara de lokala handlarna som förlorar på det, även alla andra som bor här förlorar på att skattekronorna hamnar någon annanstans, säger Kerstin.
När trion nu på lördag och söndag kl. 11-15 bjuder in allmänheten till hembygdsföreningens lokal, gör man så under väldigt enkla förhållanden.
– Ja, det här är tänkt att vara väldigt avslappnat och trevligt – nästan lite ”bonnigt ”så där, ler Kerstin och fortsätter:
– Vi kommer naturligtvis visa upp vad vi håller på med, men man kan lika gärna komma ut hit bara för att ta en fika, lyssna på den underhållning som arrangeras eller bara slå sig ner och prata om allt och inget. Umgås, helt enkelt.
Under torsdagen presenterade Svenskt Näringsliv årets ranking av företagsklimatet i landets 290 kommuner. Grannkommunerna Ljusnarsberg och Hällefors klättrar vardera 7 platser, medan Nora tappar 14. Lindesberg ökar tre, och ligger nu på plats 285 av 290.
Två företag i Lindesberg har under de senaste dagarna fått in falska 500-kronorssedlar, något man upptäckt först när man räknat kassan för dagen. Nu vill restaurangägaren Karzan Kader varna andra företagare i närområdet att vara vaksamma på sedlar.
– Jag vill varna alla företagare, vi måste varna varandra och vara vaksamma, säger han till LindeNytt.
Röda mattan rullades ut hos Hyrmaskiner i Lindesberg. Se när sällskapen strömmade in till första upplagan av Jäklar anamma-galan.
Det bjöds på glitter, glamour och härlig stämning när Lindesbergs kommun arrangerade premiären av sin alldeles egna näringslivsgala – Jäklar anamma-galan. Under kvällen hyllades det lokala näringslivet och flera priser delades ut till företagare som utmärkt sig lite extra inom olika kategorier.
Brasseri All In i Lindesberg fick sitt serveringstillstånd för alkohol indraget av kommunen i slutet av april. Efter att krogen överklagat beslutet har Förvaltningsrätten tillfälligt stoppat verkställandet och därmed återinfört tillståndet i väntan på besked. Nu hoppas krogägaren kunna rädda sommarsäsongen – samtidigt som man skärper säkerheten inför helgens Vårfest, där bland annat det norska dragplåstret Kuselofte är kvällens huvudakt.
– Vi vill visa att vi tar det här seriöst, så det kommer bli hårdare både vid dörren och vid serveringen. Det ska vara tryggt för både gäster och personal, så nu skärper vi rutinerna, säger krogens ägare, Oliver Lindberg.
I veckan blev det klart att Brunnstorps gård i Ingelshyttan får en ny ägare. Gården, som är känd för självplock av hallon och försäljning av grönsaker, kommer att drivas vidare av Angelica Rosado från Stockholm. Med många nya idéer hoppas hon kunna utveckla verksamheten ytterligare.
– Vi blev verkligen förälskade i gården och fick en härlig känsla för området och samhället. Vi är så peppade och glada, säger Angelica, som nu lämnar storstadslivet tillsammans med sin sambo för ett nytt liv i Storå.
Tycker du att det är svårt att veta var du ska slänga ditt avfall när du besöker en återvinningscentral? Det är något som ungdomarna från ReScan UF vill råda bot på. Under torsdagen presenterade Daniel Flodström, Simon Svensson och Elis Hallström deras prisade innovation för besökare vid Södra Måle återvinningscentral. Med hjälp av en handscanner ser man direkt var avfallet ska slängas – snabbt och rätt.
– Majoriteten av skräpet hamnar rätt, så vi är väldigt nöjda med resultatet, säger Daniel Flodström, vd för ReScan UF.
På måndag, 2 mars, öppnar Soloteket Powered by NBC på Kristinavägen i Lindesberg. Men redan imorgon, lördag, smygöppnar man verksamheten med ett öppet hus, där man kan få hjälp med solschema och testa att sola gratis.
– Man ska känna att det är en stunds vardagslyx, att man unnar sig lite egentid, för det är vi så dåliga på i dagens samhälle, säger Johanna Reidarsdotter.