I torsdags beslutade Meritor
att återanställa ett 20-tal personer för att klara av en produktionstopp av
tillfällig karaktär. Redan på fredagen var de flesta av dem på plats.
– Vår kund Volvo ville öka takten och då gäller det att hänga med. Vi tog beslutet i torsdags och de flesta kunde komma och börja jobba redan dagen efter. Det var jättebra att de ville komma in så snabbt, säger personalchef Kerstin Winge.
Hur länge visstidsanställningarna kommer att gälla är svårt för Winge att uttala sig om.
– Det handlar om någon eller ett par månader i alla fall.
Det är monteringen som har behövt stärkas upp med ytterligare mankraft under den tillfälliga toppen.
– Vi vet inte hur länge detta kommer att vara. Vi kan inte se att volymerna är på väg upp utan snarare att ligger de stilla. Sedan är det klart att man hoppas på ökning, säger Winge
Under torsdagen presenterade Svenskt Näringsliv årets ranking av företagsklimatet i landets 290 kommuner. Grannkommunerna Ljusnarsberg och Hällefors klättrar vardera 7 platser, medan Nora tappar 14. Lindesberg ökar tre, och ligger nu på plats 285 av 290.
Två företag i Lindesberg har under de senaste dagarna fått in falska 500-kronorssedlar, något man upptäckt först när man räknat kassan för dagen. Nu vill restaurangägaren Karzan Kader varna andra företagare i närområdet att vara vaksamma på sedlar.
– Jag vill varna alla företagare, vi måste varna varandra och vara vaksamma, säger han till LindeNytt.
Röda mattan rullades ut hos Hyrmaskiner i Lindesberg. Se när sällskapen strömmade in till första upplagan av Jäklar anamma-galan.
Det bjöds på glitter, glamour och härlig stämning när Lindesbergs kommun arrangerade premiären av sin alldeles egna näringslivsgala – Jäklar anamma-galan. Under kvällen hyllades det lokala näringslivet och flera priser delades ut till företagare som utmärkt sig lite extra inom olika kategorier.
Brasseri All In i Lindesberg fick sitt serveringstillstånd för alkohol indraget av kommunen i slutet av april. Efter att krogen överklagat beslutet har Förvaltningsrätten tillfälligt stoppat verkställandet och därmed återinfört tillståndet i väntan på besked. Nu hoppas krogägaren kunna rädda sommarsäsongen – samtidigt som man skärper säkerheten inför helgens Vårfest, där bland annat det norska dragplåstret Kuselofte är kvällens huvudakt.
– Vi vill visa att vi tar det här seriöst, så det kommer bli hårdare både vid dörren och vid serveringen. Det ska vara tryggt för både gäster och personal, så nu skärper vi rutinerna, säger krogens ägare, Oliver Lindberg.
I veckan blev det klart att Brunnstorps gård i Ingelshyttan får en ny ägare. Gården, som är känd för självplock av hallon och försäljning av grönsaker, kommer att drivas vidare av Angelica Rosado från Stockholm. Med många nya idéer hoppas hon kunna utveckla verksamheten ytterligare.
– Vi blev verkligen förälskade i gården och fick en härlig känsla för området och samhället. Vi är så peppade och glada, säger Angelica, som nu lämnar storstadslivet tillsammans med sin sambo för ett nytt liv i Storå.
Tycker du att det är svårt att veta var du ska slänga ditt avfall när du besöker en återvinningscentral? Det är något som ungdomarna från ReScan UF vill råda bot på. Under torsdagen presenterade Daniel Flodström, Simon Svensson och Elis Hallström deras prisade innovation för besökare vid Södra Måle återvinningscentral. Med hjälp av en handscanner ser man direkt var avfallet ska slängas – snabbt och rätt.
– Majoriteten av skräpet hamnar rätt, så vi är väldigt nöjda med resultatet, säger Daniel Flodström, vd för ReScan UF.
På måndag, 2 mars, öppnar Soloteket Powered by NBC på Kristinavägen i Lindesberg. Men redan imorgon, lördag, smygöppnar man verksamheten med ett öppet hus, där man kan få hjälp med solschema och testa att sola gratis.
– Man ska känna att det är en stunds vardagslyx, att man unnar sig lite egentid, för det är vi så dåliga på i dagens samhälle, säger Johanna Reidarsdotter.